Padre Pio ohľadom modernej módy (doplnené o príklady nevhodnej módy)

Padre Pio z Pietrelciny

Padre Pio (1913): „Žena, ktorá je zvádzajúca, čo sa týka obliekania, nemôže byť nikdy zaodetá do života Ježiša Krista a stratí ozdobu duše prv jak tento idol vkročí do jej srdca. Nech sa tieto ženy ozdobujú, ako by to mal sv. Pavol (1 Tim. 2,9), cudnosťou a nech sa krášlia skromnosťou…“ (List Padremu Agostinovi, 8/2/1913)

Z knihy ‚Páter Pio: katolícky kňaz, ktorý konal zázraky a niesol rany Ježiša Krista na svojom tele‘, ktorú môžete nájsť na stránke vatikankatolicky.com (odkaz alebo link na celú knihu):

Kapitola 2., Padre Pio ohľadom modernej módy

1 Timotejom 2:9: „Podobne aj ženy nech sú v odeve ozdobenom cudnosťou a nech sa krášlia skromnosťou…“

Galáťanom 5:19: „A skutky tela sú zjavné: je to smilstvo, nečistota, chlipnosť…“ [*]

[* poznámka, jest preklad z Jeruzalemskej Biblie (Botek) – vdp. Botek bol kňazom z katolíckeho rítu]

Padre Pio mal mimoriadne silné názory na ženskú módu v obliekaní. Keď mini-sukňová vlna začala, žiadna sa neopovážila prísť do Padre Piovho kláštora oblečená podľa takej nevhodnej módy. Iné ženy neprišli v minisukniach, ale v sukniach, ktoré boli krátke. Padre Pio bol veľmi rozčúlený ohľadom toho takisto. Jedna žena sa pokúsila vymeniť si svoju sukňu pred spoveďou; požičala si dlhú sukňu od kamarátky. Keď vstúpila do spovednice, zavrel jej malé posuvné okienko, potom znovu otvoril a zavrel okienko, hovoriac: „Tak čo? Obliekali sme sa na karneval teda?“ [63] Každá žena, ktorá prišla do jeho spovednice, ktorá nemala sukňu 20 cm pod kolená, bola okamžite poslaná preč bez možnosti ísť na spoveď. [64] Iné ženy, ktoré vstúpili oblečené nejak nevhodne, boli vykázané von Padre Piom, niekedy ním kričiac: „von! von! von!“ [65]

Padre Pio netoleroval ani tesné sukne, ani šaty s nižším či nízkym dekoltom [tu bola drobná oprava prekladu]. Takisto zakázal jeho duchovným dcéram nosiť priehľadné pančuchy. Jeho prísnosť narastala každým rokom. Vyháňal ženy od spovednice aj pred tým než vstúpili dnu, ak zvážil ich šaty za nevhodné. Mnohokrát v ráno vykázal von jednu za druhou – končiac len s málo spoveďami. Takisto mal na dverách kostola pripevnený oznam znejúci: „Podľa Padre Piovho mimoriadneho želania, ženy musia vstúpiť do spovednice nosiac sukne aspoň 20 cm pod kolená. Je zakázané požičať si dlhšie sukne v kostole a nosiť ich na spoveď.“

Padre Pio napomenul niektoré ženy so slovami, „Choď, a obleč sa.“ Niekedy dodal: „Šašovia!“ Nedal nikomu povolenku, či to boli ľudia, ktorých stretol prvýkrát, alebo dlhotrvajúce duchovné dcéry. V mnoho prípadoch sukne boli mnoho cm pod kolenami, ale stále neboli dostatočne dlhé pre Padre Piovú prísnosť. Chlapci a muži museli takisto nosiť dlhé nohavice, ak nechceli byť vykopnutí z kostola.

Poznámky pod čiarou:

[63] John McCaffery, Blessed Padre Pio , Roman Catholic Books, Fort Collins, CO. p. 88.
[64] Clarice Bruno, Roads to Padre Pio , Seventh Edition, National Centre for Padre Pio, Barto, PA. p. 193.
[65] C. Bernard Ruffin, Padre Pio: The True Story , Our Sunday Visitor, Huntington, IN. p. 299.
[66] Dorothy Gaudiose, Prophet of the People , Alba House, NY, NY. p. 191.

[Prevzaté z vatikankatolicky.com]

Doplnené:

Zopár príkladov chlípneho obliekania sa žien (vyretušované) tuná zrovna nižšie uvediem.

Chlípne výstrihy:

anglicky „whore“ (alebo česky výraz „defka“ alebo „behna“, alebo slovenský vhodný výraz „kurtizána“), „modelka“ s odhaleným dekoltom alebo hrudníkom, „módna“ prehliadka (copyright PA)
nevhodne oblečená š… aškenda Martina Š. (TV Slovan), screenshot z facebooku, relácia s hosťmi René Balákom a Tomášom Tarabom
nevhodne oblečená „dáma“ (š… aškenda), dostáva kvety od natešeného chlípnika Jána Takáča, TV Slovan
š… aškenda z (ne)kulturblogu.sk
š… aškenda z (ne)kulturblogu, ktorá si ešte naschvál dala vrchný odev s takou vystrihnutou časťou alebo akoby okienkom, ktoré odkrýva časti pŕs, skrátka: odporné a chlípne
odporný outfit na spôsob „Lady“ Gaga, non-lady Livia and Mazurek, nekulturblog (docela diabolský pohľad, že?)

Krátke sukne:

krátka sukňa nad kolená, Lívia z nekulturblogu

ženská atletika

holé telá závodkýň v ženskej atletike, Berlín 2006. Ženskej atletike, alebo gymnastike, alebo baletu, alebo nevhodnému tancu, alebo plážiam a bazénom sa musia dievčatá vyhýbať ako moru

Záver

Holé telá, holé zadné časti, holé chrbty, tesné nohavice alebo legíny, alebo príliž obtiahnuté veci, odhalené predné časti, holé bruchá, to všetko je chlípnosť a prestúpenie proti Božiemu prikázaniu: ide o hriech tela. Učenia katolíckych otcov, katolícka tradícia a katolícka tradičná móda s tým súhlasí.

A ak odmietate, že existuje nejaké tradičné slušné a katolícke obliekanie, ktoré by sme mali nasledovať, a odmietate zoči voči sv. Písmu, že jesto chriech tela, akým je zmyselnosť alebo chlipnosť, tak ste skrátka heretikom!

A viem si asi tak domyslieť, ako by takí ľudia z nekulturblogu (či podobní „mačovia“) bol bývali odpovedali v medziach:

„lepšie je sa pozerať na peknú ženu, ako na chlapa“

„pán musí byť asi teplý, keď sa mu nepáčia ženy“

„určite tento pozerá doma porno a má komplexy“

alebo:

„žena má vyzerať žensky a priťahovať muža“

„to si ešte nevidel nevhodne oblečenú ženu“

„on tu chce zavádzať šáriu pomaly“

„zakomplexovaný chudák, čo sa musí vyvyšovať nad ženami“

Hmm. Nie. To vy ste chudáci, ktorí máte zatemnené mysle hriechom a diablom a nemáte lásku k Bohu. Či už ženy, čo sa tak obliekate alebo muži, čo také tolerujete alebo bránite, alebo vám to nerobí problém.

ilustračný obrázok: diabol zaslepuje mysle ľudí

Sv. Alfonz Liguori, (1726-1787): „O tých, ktorí žijú vo zvyku hriechu, svätý Augustín hovorí: „Ipsa consuetudo non sinit videre malum, quod faciunt.“ Zvyk hriechu zaslepuje hriešnikov, takže už nevidia zlo, ktoré páchajú, ani skazu, ktorú si „prinášajú na seba; preto žijú v slepote, akoby neexistoval ani Boh, ani nebo, ani peklo, ani večnosť.“ „Hriechy,“ dodáva svätec, „jakkoľvek obrovské, keď sú zvykom, sa zdajú byť [pre nich] malé alebo nie sú hriechmi vôbec.“ Ako sa potom môže duša pred nimi chrániť, keď už nie je vnímavá ich deformáčnému charakteru [alebo vlastnosti] alebo nie je vnímavá zlu, ktoré na ňu prinášajú? (…)

„Bezbožní chodia dookola,“ (Žalm xi. 9.) Upadol do temnej jamy zlých návykov; myslí len na hriech, hovorí len o hriechoch a už viac nevidí zlo hriechu.

Kristián Keller
tradicnykatolik.sk